Neuropsycholoog Erik Scherder: Muziek geeft een beter leven
Wat doet muziek met je hersenen? Erik Scherder heeft zich voor een avond in het Concertgebouw verdiept in de wetenschappelijke literatuur over die vraag. Een van zijn bevindingen: zelf muziek maken draagt bij aan de ontwikkeling van het empathische vermogen.
Waarom muziekonderwijs?
- Muziekonderwijs stimuleert de creativiteit van kinderen.
- Een instrument bespelen draagt bij aan de motorische ontwikkeling van kinderen, bevordert discipline en doorzettingsvermogen.
- Samen muziek maken leert kinderen rekening te houden met elkaar en geeft veel plezier.
- 84% van de ouders vindt het belangrijk dat hun kinderen op school in aanraking komen met muziek.
Musiceren maakt kinderen slimmer
Reeds lang is geweten dan musiceren een gunstige invloed heeft op de gemoedstoestand, maar onderzoek toont aan dat kinderen die musiceren hoger scoren op IQ testen.
Vooral het abstractievermogen en het analytisch denken worden sterk verbeterd.
Samen musiceren versterkt ook het groepsgevoel en de discipline, en ontwikkelt ook de sociale en emotionele vaardigheden.
Muziek maakt slim!
Muziek maken is leuk en bovendien hebben wetenschappelijke onderzoeken bewezen dat het een zeer positieve invloed heeft op de intelligentie en de sociale vaardigheden van kinderen. Door zelf muziek te maken wordt het intelligentiequotiënt van kinderen verhoogd en vooral het abstractievermogen en het analytisch denken sterk verbeterd. Het gezamenlijk musiceren versterkt daarbij het groepsgevoel en de discipline, evenals de sociale en emotionele vaardigheden. Bovendien leidt dit tot een positiever zelfbeeld.
Kinderen en muziek
De rol van muziek in de ontwikkeling van kinderen
Drs. Tamar de Vos – van der Hoeven – mei 2014
Kan muziek(onderwijs) kinderen met taalontwikkelingsstoornissen helpen?
Het trainen van muzikale vaardigheden kan nuttig zijn voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Gevoel voor ritme en toonhoogte helpt om de verschillende klanken in de taal te leren onderscheiden, maar ook syntactische structuren en intonatie te leren herkennen. Ook leent muziekonderwijs zich voor veel herhaling van woorden, klankopeenvolgingen (rijm, minimale klankverschillen) en zinstructuren. Rijmpjes en versjes helpen bij de opbouw van het talige geheugen, de woordenschat en de auditieve waarneming. Ten slotte draagt in groepjes samen zingen of muziek maken indirect bij aan de taalontwikkeling. Dit is erg motiverend en stimuleert samenwerken.